Fredagsmys

 
Äntligen är jag tillbaka i bloggen! Vi har haft flera veckors semester utan dator och veckan som har varit har inneburit att vi är tillbaka på våra respektive jobb igen, med allt vad det innebär. 

I fredags kändes det därför lite extra viktigt att ta sig tillbaka till de rutiner vi tycker så mycket om (efter semester och allt), nämligen fredagsmys. Fredagsmys hos oss består normalt sett i en riktigt god middag, gärna något kötthaltigt, efter jag nästan bara äter kött på fredagar, av någon anledning. Den här fredagen blev det kött, potatisgratäng och en liten sallad, det vill säga det ni ser på bilden ovan. Till det blir det för min del ett glas iskall saft, och för min sambos del ett glas kall öl. Då, på fredag kväll, börjar lyxen och avslappningen efter en hel vecka full av jobb och en eftermiddag med lägenhetsstädning. På kvällen sätter vi gärna på en film och njuter av den tillsammans med en skål chips, i fredags blev det lite lantchips.
 
Många pratar om cravings under graviditeten, och det enda jag kan säga är att jag tycker lite exta om pasta och potatis och väljer helst det som tillbehör snarare än ris, nudlar och liknande kolhydratstillbehör. I övrigt har jag inga cravings vad gäller onyttigheter. Snarare tvärtom, att det finns mycket saker jag väljer bort, snarare än tycker extra mycket om. Faktum är att jag nog aldrig varit så nyttig tidigare, just tack vare detta. Det är mycket jag nästan ogillar.
Lördagar brukade innebära godis för min del, gärna choklad och något annat smaskigt, nu äter jag på sin höjd några bitar lakrits. Choklad är plötsligt inte gott längre, inte heller te, som jag älskar så mycket i vanliga fall. Jag har inget sug efter, eller behov att fika tillsammans med vänner, för sötsaker skippar jag helst helt och hållet. Förutom det så äter jag inte heller sourcream och onionchips som tidigare var en stor favorit! Det känns såååå konstigt att plötsligt vara nyttig, utan att jag tänker på det. 
 
Matmässigt försöker jag äta enligt tallriksmodellen och dessutom äta två eller tre mellanmål om dagen. Vatten är något jag är noga med att fylla på också. 

Hur ser det ut för er? Har ni mycket cravings? Har ert sätt att äta förändrats nåt sen ni blev gravida. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

The Big Reveal

The big reveal handlar om graviditet, känslor, lyckan över att bli förälder, allt fix och trix inför barnets ankomst och liknande. Till en början en ganska opersonlig blogg med enbart mina egna fotade bilder som senare kommer bli allt mer personlig när jag gått ut med graviditeten.

RSS 2.0