Matlistor

Jag är en listmänniska, det vill säga jag älskar att göra listor. Jag tycker mycket om att planera exempelvis vad som behöver göras hemma, vilken mat som ska ätas i veckan, vad vi behöver handla, mm. Jag är inte särskilt disciplinerad utan de här listorna utan är lite "all over the place" om jag inte har struktur. Jag började tänka på det här igår kväll när jag insåg att jag om några veckor kommer behöva laga mat till mig själv varje lunch, något jag normalt sett får på jobbet varje dag. För att jag ska behålla den typ av struktur jag har på jobbet behöver jag börja fundera en del på vad jag ska laga till lunch, samt till frukost. Min tanke är att börja på någon matlista här och hoppas den expanderas med tiden och kan inspirera både mig och andra. Tänkte lista både lite enkel frukost och enkel lunch, kan vara bra att ha även under tiden som mammaledig, för äta bör man, speciellt när man har ett litet liv i magen eller ett litet liv att amma.
 
 
Här är en bild på morgonens frukost, två grova bröd, en liten skål med färsk ananas och vindruvor, en multivitamintablett som min BM tycker jag ska äta eftersom hon anser att jag behöver få i mig folsyra under hela graviditeten, samt ett glas juice. Så lite tips på frukostar och enkla luncher följer nedan:
 
Frukost:
- Havregrynsgröt med linfrön, kanel & mjölk.
- Grovt bröd med ost & skinka.
- Naturell yoghurt/fil med havregryn/dinkelflingor & banan/äpple/blåbär.
- Smoothie på frysta bär, ägg & naturell yoghurt.
- Äggröra med tomat & bacon. 
- Kokt ägg skivat på grovt bröd.
 
Lunch:
- Falukorv, makaroner (fullkorn), bechamelsås & sallad.
- Blodpudding, bacon, lingonsylt & rivna morötter.
- Lax & potatismos (självklart på riktig potatis, gärna mosad med elvisp). 
- Kyckling med couscoussallad (innehåller bl.a avokado & fetaost).
- Varma mackor med ost, skinka, tomat, paprika, mm. 
- Tortillapizza
- Kassler i ugn med ananas, ris och currysås.
- Korvsoppa
- Köttbullar & potatis med brunsås & lingonsylt.
 
 
Kom gärna med förslag på luncher så listan kan utökas och användas av många :) 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

The Big Reveal

The big reveal handlar om graviditet, känslor, lyckan över att bli förälder, allt fix och trix inför barnets ankomst och liknande. Till en början en ganska opersonlig blogg med enbart mina egna fotade bilder som senare kommer bli allt mer personlig när jag gått ut med graviditeten.

RSS 2.0