Det här med mat och annat ätbart..

Det här med att äta rätt under graviditeten har inte varit något större problem för mig. Jag har alltid varit medveten om mat, men aldrig haft dåligt samvete om jag skulle vilja äta pizza eller kebab någon enstaka gång. Det händer sällan att vi går ut eller att jag inte har någon rejäl koll på maten. Mitt största problem är egentligen att jag jobbar på förskola och helt enkelt får ätas det som bjuds. I de flesta fall äter jag gärna mer protein och sallad än kolhydraterna eftersom kolhydraterna många gånger är riktigt dåligt tillagade. Jag försöker skapa en balans vad gäller maten. Mellanmål är en viktig del av dagen för mig, men på förskolan där jag jobbar har vi inte tid ens för små raster, möjligen toalettbesök. Anledningen stavar personalbrist, det börjar dock bli mycket bättre och mindre stressigt nu. Jag smiter ofta in på ett toalettbesök på förmiddagen och ett på eftermiddagen, i samband med det ser jag till att få i mig åtminstone en frukt. 
 
Idag är jag hemma sjuk och ser till att få i mig lite mer ordentlig mat än jag annars lyckas få i mig. Till mellanmål blev det därför nedanstående, nämligen tre skivor Finn Crisp med ost och skinka samt ett glas med jordgubbs/banan/blåbärssmoothie. Gott och precis lagom stort mellanmål för mig. Det är även ungefär där direktiven ligger för vad man "bör" äta i andra trimestern. Ska jag vara helt ärligt har jag ätit alldeles för lite jämfört med vad jag "borde". Kanske är det därför jag blir sjuk så lätt också? Bebis tar det den behöver och min kropp har inte då lika mycket kvar att ta av? I don't know, bäst att se över maten lite mer noggrannt. 
 


Jag är för övrigt rätt stolt över det faktum att jag inte ens tycker särskilt mycket om onyttigheter just nu. Lakrits är otroligt gott men det unnar jag mig självklart inte allt för ofta. Choklad, glass, chips blir det faktiskt mycket mindre av sedan jag blev gravid. Får se när de där riktiga hungerattackerna folk pratar om kommer. Ska dessutom bli intressant att se hur mycket jag gått upp sen mitt sista besök hos BM. För två veckor sen hade jag fortfarande inte gått upp något, det får mig att kunna andas ut lite. 
 
Jag tycker det är kul med mat, igår förberedde vi hela veckans mat med recept och shoppinglista, så när sambon kommer hem från jobbet har han med sig halva veckans ranson av ingredienser + basvaror och frukost för hela veckan. I normala fall hade jag mött upp honom efter jobbet för att handla, men i och med att jag ligger förkyld och gärna vill tillbaka till jobbet imorgon så sparar jag mina krafter så vi helt enkelt får handla resten senare i veckan.
 
Brukar ni planera veckomatsedlar? Hur ofta handlar ni? 


Kommentarer
Malin :)

Härlig blogg :)
http://ziliana.devote.se/

2012-08-23 @ 19:24:23
URL: http://ziliana.devote.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

The Big Reveal

The big reveal handlar om graviditet, känslor, lyckan över att bli förälder, allt fix och trix inför barnets ankomst och liknande. Till en början en ganska opersonlig blogg med enbart mina egna fotade bilder som senare kommer bli allt mer personlig när jag gått ut med graviditeten.

RSS 2.0