Att känna sig ensam..

 
Jag är säker på att jag inte är ensam om att känna såhär, jag är säker på att många av er någon gång också känt som mig. Just nu, just i detta nu, känner jag mig otroligt ensam. Det finns ingen direkt anledning eftersom jag har världens finaste sambo som är otroligt förstående och underbar, jag har dessutom en familj som är intresserad och stöttande vad gäller min graviditet. Dessutom är det här min absolut högsta dröm, att skaffa barn. Kort och gott så är jag mycket lyckligt lottad. För att ytterligare bevisa min lycka kan jag även tala om att jag har fast jobb och att vi nyligen köpt en nyproducerad lägenhet där vi stortrivs. Varför då denna känsla av ensamhet? 

Min gissning är att jag känner mig ensam främst för att ingen person i min närhet, vänner eller bekanta, har barn eller är i närheten av att skaffa barn. Det är inte så att jag är sådär superung heller så att ingen av mina vänner är i det stadiet. Jag fyller trots allt snart 27 år. Det finns inte riktigt någon att prata med, ingen att njuta tillsammans med. Självklart är mina vänner jätteglada för min skull, men på något vis känns det nästan som de har backat lite sen jag blev gravid, som om jag var "the odd one out" eller något liknande. Det finns ingen att prata med på det sättet jag skulle önska. 

Jag älskar att vara gravid, jag älskar känslan av det och jag längtar, varje sekund av dagen, tills det är dags att träffa den lilla parveln i magen. Det är vad jag lever för. Att det dessutom är väldigt tufft på jobbet just nu gör att jag håller fast vid lyckan av den lilla i magen lite extra. 

Troligtvis är det flertalet aspekter som spelar in för att man ska känna på det här viset, men jag kan inte annat än konstatera att det är tufft för mig att känna som jag gör, det är tufft att känna sig så otroligt ensam fast man har den finaste i världen vid sin sida. För trots allt, han är man, han är också överlycklig över den här graviditeten, men hur mycket jag än sätter ord på vad jag känner så kan han inte riktigt förstå på samma sätt. 

Finns det någon annan här som känner ungefär på samma sätt? Hur bearbetar ni det? Hur accepterar ni er tillvaro och era känslor på bästa sätt?
 
 


Kommentarer
ZtorZillen

Jag är inte gravid. Dock känner jag samma sak, en stor ensamhet, dock för min ätstörning och min vikt. Har inte heller någon som riktigt förstår i min närhet. Finns det inte en hel massa forum på nätet för gravida, kanske kan du hitta någon där? *kram*

Svar: Det är riktigt tungt att känna sig utelämnad, oavsett om det gäller det största och bästa som hänt i ens liv eller om det gäller en kamp där man vill ha stöd och förståelse. Jag tillbringar en hel del tid på gravidforum, men det är nog mycket att jag saknar att ha någon fysisk vän, någon att umgås med som bor nära. Alla på forumen är underbara, men det är tyvärr inte samma sak.
Jag hoppas vi båda hittar ut ur den här trista och deprimerande ensamheten. Ta hand om dig, och jag hoppas du hittar ett sätt att inte känna sig så ensam i din kamp, för det är fruktansvärt att behöva känna så.
Joo

2012-08-19 @ 20:33:56
URL: http://ztorzillen.blogg.se
Emma

Jag förstår dig, så kände jag innan jag fick mitt första barn som nu i höst blir 2. Men räddningen kom med föräldragrupper på bvc, har ni sådana? Öppna förskolan dit man kan gå med sitt barn för att träffa andra mammor med barn i samma ålder. Vi fick många fina vänner med barn tack vare det. :) nu väntar jag andra barnet i början av mars.

Kram

Svar: Vi har föräldragrupper, det är jag ganska säker på. Har dock ännu inte fått någon information alls om dem, vilket antagligen har att göra med att jag än så länge bara varit på inskrivning hos min BM (+ KUB och UL på en UL-klinik). Om en och en halv vecka ska jag på min v.20-tid hos min BM så då kanske jag får lite mer svar kring föräldragrupper och så. Lycka till med barn två :)
Joo

2012-08-19 @ 22:03:30
URL: http://www.lycksaligheter.hemsida24.se
Johanna

Hej!
Jag kände mig sjukt ensam och grinig för ett par veckor sen. Känns just nu lite overkligt bara och jag känner mig lite rädd och orolig inför allt, men intalar mig att det är normalt. Läs gärna min blogg och skriv om det är nåt! Grattis till graviditeten! Så kul och vilket mirakel!

Svar: Ja, då är vi nog lite i samma sits, och inte känns det särskilt roligt heller. Jag känner mig lite som ett PMS-monster x 10. Jag ska absolut kika in i din blogg :)
Joo

2012-08-19 @ 22:29:52
URL: http://blogg.mama.nu/magiskt
Ragni

Hej!
Jag känner exakt samma sak som du, är gravid i v. 12 och trots underbar familj och sambo har jag inte riktigt någon nära vaninna i samma situation..
Jag är 26 år och bor också i Sthlm och om du skulle vilja ta en fika ngn gång så säg till:) (Dock utan söta bakverk lr så, precis som dig har jag lite avsmak för allt som är sött)
Jag har också en blogg, men har inte gått ut med grav. ennå, på fredag skal jeg gjöre KUB-test og om alt ser bra ut da blir det "avslört":)
Kram till dig!

Svar: Som du märker har jag inte varit inne och skrivit på ett tag och svaret kommer därmed lite sent. Vad roligt med någon i samma ålder som också ska ha barn, i Stockholm dessutom. Finns du på Familjeliv? Isåfall kan vi prata vidare om fika, etc där? Hoppas verkligen KUB-testet gick bra, ska in och kika lite på din blogg och se om du avslöjat nåt.
Joo

2012-10-01 @ 21:34:49
URL: http://champagnedays.devote.se
Ragni

Hej igen!
Förlåt för sent svar på svar,´jag vet inte vart dagarna har flugit i väg senaste tiden:)
Jag är inte på familjeliv tyvärr, men vill gärna fika! Kub gick jättebra som du kanske har sett, nu är det RUL nästa vecka som jag går och är nervös för, hehe:)
Vore jätte kul att träffas!
Kram

2012-11-07 @ 10:44:53
URL: http://champagnedays.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

The Big Reveal

The big reveal handlar om graviditet, känslor, lyckan över att bli förälder, allt fix och trix inför barnets ankomst och liknande. Till en början en ganska opersonlig blogg med enbart mina egna fotade bilder som senare kommer bli allt mer personlig när jag gått ut med graviditeten.

RSS 2.0